Η Γιουγκοσλαβία ως το σημείο μηδέν του νεο-συντηρητισμού μέρος 3ο-Κάνοντας [μη]κριτική.

Το αντι-ιμπεριαλιστικό εμμονικό υποκείμενο είναι μια έκφανση του σημερινού υποκειμένου: το τρομοκρατημένο υποκείμενο της κανονικόμορφης ψύχωσης, το υποκείμενο δηλαδή που προσπαθεί να βρει μια φαντασιακή σταθερότητα σε έναν κόσμο ασταθή .

Η απάντηση σε αυτό-από μια μερίδα υποκειμένων- είναι μια προσπάθεια να ξανασυγκροτηθεί κάποια σταθερότητα, όχι όμως στις υλικές σχέσεις αλλά πρώτα και κύρια στη φαντασία.Προσαρμόζεται δηλαδή στην τωρινή στιγμή όχι μέσω-κυρίως-μιας υλικής διάδρασης αλλά μιας φαντασίωσης που ύστερα γίνεται υλική δύναμη. Τα υποκείμενα προσπαθούν να ξαναχτίσουν μια μεγάλη αφήγηση του συμβολικού πεδίου για να μπορέσουν να υπάρξουν αυτά μέσα σε αυτό, να προβάλλουν δηλαδή τη θέση του υποκειμένου τους στην μεγάλη αφήγηση. Τι λέει όμως αυτή η φαντασίωση; Ισχυρίζεται στον εαυτό του το υποκείμενο ότι «τίποτα δεν έχει ουσιαστικά αλλάξει, και ότι τα παλιά συμβολικά πεδία-του έθνους, της εργατικής τάξης, της ανάπτυξης-και τα παλιά habitus είναι ακόμα σταθερά ή τουλάχιστον, μπορούν να επανέλθουν με σχετική σταθερότητα». Έτσι το υποκείμενο δεν κοιτάει στο παρελθόν με μια αναστοχαστική/συνδιαστική ματιά αλλά με μια προσκόλληση. Είναι η απόπειρα επαναδημιουργίας ενός συμπαγούς υποκειμένου το οποίο έχει τη δυνατότητα να δρα πολιτικά, με συγκεκριμένους σκοπούς και αποτελέσματα με τους όρους του παρελθόντος. Οι κατακερματισμένοι πολιτικοί εαυτοί προσπαθούν να ξαναεπισυνάψουν την εικόνα του εαυτού τους, δηλαδή να φανταστούν έναν κόσμο με νόημα. Συνεπώς ισχυριζόμαστε εδώ ότι ο αντι-ιμπεριαλισμός σήμερα θα πρέπει να γίνει αντιληπτός ως σύνθωμα, δηλαδή ως μια προσωπική φαντασίωση στην προσπάθεια ερμηνείας του κόσμου. Μέσα από αυτή τη φαντασίωση-που συγκροτεί πλέον τη συμβολική του πραγματικότητα- το σύγχρονο αντι-ιμπεριαλιστικό υποκείμενο δεν κοιτά μόνο το παρόν αλλά επανερμηνεύσει αναδρομικά όλη του την ιστορία για να της δώσει-ξανά-νόημα και μια αίσθηση συνέχειας με το τώρα11. Έτσι φυλακίζει τη σκέψη αλλά και την ιστορική διαδικασία με μια διαλεκτική παρελθόντος-παρόντος η οποία ποτέ δεν αποδεσμεύεται σε ένα μέλλον. Ο αντι-ιμπεριαλισμός είναι μια συντηρητική επανάσταση ενάντια στην «πρόοδο» του κεφαλαίου, και αυτό διαπερνά όλο το πολιτικό φάσμα.

Οι σύγχρονοι αντι-ιμπεριαλιστες προσπαθούν να επαναφέρουν διηγήσεις όπως την “ένδοξη εθνική ανεξαρτησία, και την ισχυρή τάξη μέσα σε αυτή”. Δεν επαναφέρουν απλά σε νέους συνδυασμούς αφηγήσεις ή θεωρίες του παρελθόντος, αντιθέτως προσκολλούνται φαντασιακά στο παρελθόν και μετά το ερμηνεύουν αναδρομικά με βάση τη φαντασίωση τους. Έτσι γεμίζουν πληθωριστικά τον δημόσιο λόγο και την “κοινωνική δεξαμενή της γνώσης” με μια νέα ερμηνεία του παρελθόντος προσαρμοσμένη στη θεμελιώδη φαντασίωση τους, η οποία εξ αρχής ισχυρίζεται ότι «τίποτα δεν έχει αλλάξει», είναι δηλαδή βουτηγμένη στους φετιχισμούς του κεφαλαίου.

Our baba doesn't say fairy tales

War in Yugoslavia

Στο 3ο μέρος του αφιερώματος για τη Γιουγκοσλαβία θα επεξεργαστούμε δύο πλευρές του ζητήματος. Τη σχέση της εθνικής ιδεολογίας και της καπιταλιστικής συσσώρευσης στη φάση της αναδιάρθρωσης του κράτους-γενικά-και πιο συγκεκριμένα της Γιουγκοσλαβίας. Στο δεύτερο μέρος θα κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση του “μίσους ενάντια στον Βόσνιο”. Στο τρίτο μέρος θα επιχειρήσουμε προσέγγιση του σύγχρονου υποκειμένου προσπαθώντας να χαρτογραφήσουμε την επανεμφάνιση της εμμονής των αντι-ιμπεριαλιστικών αναγνώσεων μορφών όπως ο Μιλόσεβιτς.

1.Σχόλια πάνω στην αναπαραγωγή του κεφαλαίου και της εθνικής ιδεολογίας.

Η αναπαραγωγή του κεφαλαίου μέσω της εθνικής ιδεολογίας γίνεται με έμμεσο τρόπο και γιαυτό συνήθως είναι δύσκολο να αναλυθεί. Στη βιβλιογραφία συνήθως η σχέση μεταξύ των δύο είτε εντελώς πρόχειρα θεωρείται γραμμική και άμεση, δηλαδή ότι το έθνος εξυπηρετεί τα συμφέροντα “της αστικής τάξης” και αναπαράγεται από το “αναφορικό περιεχόμενο” της εθνικής ιδεολογίας είτε ότι ο εθνικισμός είναι μια εντελώς ξεχωριστή μανία, διακριτή από τα “οικονομικά συμφέροντα” τα οποία στην καλύτερη…

View original post 4,321 more words

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s